Beautiful Bubbly Barcelona

Fil 21-07-15 13.55.45

I anledningen af at jeg i dag, på mine anbefalinger, har sendt noget familie afsted til Barcelona, så vil jeg lave et indlæg om mine fire dage i den smukke by.

I april var jeg afsted med min søde mor på en lettere impulsiv tur til byen. Vi boede på Hotel Silken Diagonal Barcelona, som Hotels.com endda kører med tilbud på lige her. Virkelig fint hotel, dog lidt specielt med glasvæg ind til badeværelset – så ikke så meget privatliv under bruseren. Vi boede med udsigt til det kæmpemæssige fallossymbol Agbar Tower, som er designet til at ligne en gejser (yeah right!).

Fil 21-07-15 13.56.32

Fil 21-07-15 13.56.12

Hotellet ligger i, hvad jeg nok vil betegne, som en nyere del af byen og et godt stykke fra bymidten – dog i gåafstand. Vi fandt dog det mest charmerende område bag hotellet, hvor du kan slentre ned af en hyggelig allé El Poblenou med gamle huse og alle de lokale. Alléen fører ned til stranden og promenaden, som fortsætter så langt øjet rækker. I sommermånederne kan jeg forestille mig, at det er lidt af et fluepapir. Men helt ærligt, hvor fedt er det lige at kunne tage på storbyferie og strandferie på en og samme tid?

Fil 21-07-15 13.54.18

For at komme rundt i byen købte vi faktisk kun en enkelt dagsbillet til hop-on-hop-off sightseeing bussen, så vi kunne se klassikerne Gaudí’s park og La Sagrada Familia, ellers foregik transporten på to ben med ømme fødder om aftenen som resultat. La Sagrada Familia kørte vi forbi med sightseeing bussen, men da vi så køen, så blev vi enige om, at vi alligevel havde set en del kirker, og at vi ikke gad spilde et par timer i kø. Vi nød primært La Sagrada Familia fra hotellets tagterrasse, og vi kan jo altid vende tilbage, når den er færdigbygget om et par hundrede år 😉

Parken af mosaik Gaudí’s park eller Park Güell var et must, men også her var der utroligt lange ventetider på at komme ind. Så vi bestilte en kø-tid til næste dag, ja du hørte rigtigt! Der er simpelthen så mange besøgende, at du ikke lige kan slå et smut forbi. Barcelona er populært disse dage. Smukt var det. Jeg blev dog lidt overrasket over, at parken ikke var større, men helt sikkert et besøg værd.

Fil 21-07-15 13.53.28

Fil 21-07-15 13.55.12

Fil 21-07-15 13.55.00

Hver dag da vi gik ind til bymidten, gik vi igennem den mest livlige og smukke park Parc de la Ciutadella. Jeg havde indtryk af, at det var de lokale, som brugte den, som deres egen stue. Der blev spillet musik, grinet, snakket og leget. Som der var en, der skrev om mit billede på Instagram “Spain has got it going on lol!”, præcis! Guldheste og overdådighed, what’s not to like? Så det kan bestemt anbefales, hvis bentøjet er i orden, at vandre byen rundt. Du ser alt det du aldrig ville have set, hvis du kørte fra den ene turistattraktion til den næste. En ekstra bonus er, at du, som min mor præsterede, kan spise tre kager hver dag i fire dage og stadig have tabt dig, når du lander i lille Danmark igen.

Fil 21-07-15 13.57.28

På vores vej rundt i byen fandt vi et område omkring kirken Santa Maria Del Mar, som var utroligt hyggeligt og lidt væk fra La Rambla og alle turisterne. Det er den mest autentiske del af byen, som vi oplevede. Her var der masser af spisesteder, og de har åbent HELE tiden. Når man, som dansker i Spanien, bliver sulten en del før spanierne er vant til, så er det smart at holde sig til bymidten, som er gearet til at fodre sultne turister. Vi fandt ihvertfald ud af en aften klokken 18, hvor vi var MEGET sultne, at restauranterne i nærområdet omkring hotellet bestemt ikke var for turisterne, da vi stødte næserne mod lukkede døre med beskeden om, at de først åbnede klokken 21 (Yaiks!). Den aften endte vi med at spise en roomservice-burger af værste kvalitet på hotellet, og behøver jeg sige mere end, at så lærte vi ligesom det til næste gang 😉

Fil 21-07-15 13.57.46

Fil 21-07-15 13.54.48

Barcelona var skøn og ukompliceret. Jeg glæder mig en dag til at vende tilbage med erfaringerne i baglommen og til at nyde at slentre ned af El Poblenou, den friske brise på stranden, en hektisk og sansende tur på La Rambla og La Boqueria markedet og  en stille stund i Santa Maria del Mar.

Barcelona, indtil vi ses igen, Adiós.